Monika (24 let) je studentkou VŠ ve Zlíně. Je přátelská se sklonem k introvertnějším projevům chování a jednání. Studentka studuje poslední ročník magisterského studia na VŠ T. Bati ve Zlíně se zaměřením na ekonomiku a řízení lidských zdrojů. Má přítele v Praze a ráda by se za ním po ukončení studia ihned přestěhovala a našla si tam práci. Monika bohužel neví, jak si hledat práci a dosud se ani nezajímala o možnosti profesního uplatnění v Praze. Ví, že by ráda zůstala ve vystudovaném oboru, má ráda různorodost a práci s lidmi a uvítala by i možnost dalšího vzdělávání v přidruženém oboru, např. psychologii či andragogice. Zajímá se o psychologii osobnosti i psychologii práce a ví, že nechce pracovat ve státní správě.
Monika přišla začátkem března roku 2017 v životní situaci, kdy za 3 měsíce měla dokončovat magisterské studium na VŠ a chtěla si najít práci v Praze, kam se chtěla odstěhovat bezprostředně po ukončení studia. Monika měla jasnou představu o svém profesním cíli – chtěla uplatnit teoretické znalosti v oblasti HR a administrativě ideálně ve větší komerční firmě. Vzhledem k tomu, že umí velmi dobře anglicky a francouzsky, uvítala by práci v zahraniční pobočce.
Požádala mě o řešení, kde a jak si hledat práci v Praze a uspět u výběrového řízení. Vzhledem k tomu, že Monika jezdí 2x měsíčně do Prahy, dohodli jsme se na schůzkách pouze 2x měsíčně v průběhu března – dubna 2017 (tzn. 4 schůzky/ po 1,5 hod) tak, aby v dubnu před závěrečnými zkouškami na VŠ již měla jistotu zaměstnání.
Na našem I. sezení po krátkém diagnostickém rozhovoru s Monikou jsme spolu navrhly obsah následujících sezení včetně identifikace dílčích cílů jednotlivých sezení: Poté jsme začaly pracovat na identifikaci jejích silných a slabých stránek a hledání důkazů těchto stránek tak, aby klientka věděla, co může svému prvnímu potencionálnímu zaměstnavateli nabídnout. Vzhledem k tomu, že Monika má za sebou relativně krátkou životní dráhu a minimum profesních zkušeností, hledali jsme důkazy jejích kompetencí převážně ve stážích při studiu, prázdninových brigádách, studijních úspěších a úspěších v jejich koníčcích. Monika poměrně přesně věděla, v jakém typu firem chce pracovat. Nicméně bylo vhodné více specifikovat její profesní cíl. Pro upřesnění jsem použila „kreativní kartičky“ a pomocí nich klientka identifikovala „co by ve svém I. zaměstnání chtěla /nechtěla, s čím by se chtěla/nechtěla potkat …..“ Na závěr našeho I. setkání si Monika odnášela písemný materiál, kde si sama na základě naší spolupráce zpracovala svoje silné a slabé stránky, dále důkazy ke klíčovým kompetencím své budoucí profesi (směrem k profesnímu cíli) a definovala si, které klíčové kompetence chce přednostně rozvíjet a stanovila si časový plán rozvoje na následující 2 - 3 měsíce. Monika si na naše II. setkání donesla CV a motivační dopis, které si doma sama zpracovala zatím bez mých pokynů. Na tomto sezení jsme profesionalizovaly její sebeprezentační písemné dokumenty (CV, motivační dopis, LinkedIn) a poté jsme se věnovaly možnostem, kde a jak si hledat práci v Praze (jaké jsou aktuální možnosti – kde a jak firmy v Praze nejčastěji hledají své zaměstnance). Vše probíhalo formou polostrukturovaného rozhovoru. Monika si z tohoto II. setkání odnesla připomínky ke svému CV, motivačnímu dopisu. Doma si klientka sama přepracovala svoje CV. Na našem III. sezení jsme se zabývaly možnostmi, kde si hledat práci v Praze vzhledem k jejímu profesnímu cíli a vystudovanému oboru. Nejdříve formou brainstormingu jsme si definovaly všechny možné cesty hledání práce. Poté jsme si řekly výhody a nevýhody hledání práce z pohledu uchazečky a poté z pohledu firmy a na závěr našeho sezení jsme analyzovaly aktuální situaci na trhu práce v Praze, konkrétně v jejím profesním zaměření a definovaly jsme 3 – 5 nejaktuálnějších cest, kde si hledat práci v Praze. Zároveň jsme si řekly, jak číst různé typy inzerátů, co v nich hledat a jak na ně reagovat – jak přizpůsobit její životopis konkrétní pracovní nabídce. Monika si z našeho druhého sezení odnášela databázi aktuálních náborových cest svých potencionálních zaměstnavatelů v Praze. Doma si Monika vypracovala materiál s pracovním názvem „Kde si budu hledat práci v Praze“ včetně časového harmonogramu a systému kontroly. Zároveň si vyhledala a odeslala cca 20 pracovních nabídek během následujících dvou týdnů. Na našem čtvrtém sezení jsme vyhodnotily úspěšnost nastaveného systému hledání práce a začaly jsme pracovat na její verbální a neverbální prezentaci u příjímacího/výběrového pohovoru. Informovala jsem ji o možnostech a procesu přijímacích řízení v různých typech firem dle právního rámce a poté si se mnou zkusila „pohovor na nečisto“, který jsme si nahrávaly. Poté si sama poskytla zpětnou vazbu k videopohovoru a zároveň mě požádala o zpětnou vazbu ke své prezentaci. Poté si opět vyzkoušela „pracovní pohovor nanečisto“ již po zapracování společných připomínek k jejímu neverbálnímu projevu. Na závěr si klientka shrnula písemně svoje silné a slabé stránky v oblasti verbálního a neverbálního projevu a odcházela s výbavou, jak nejlépe působit u výběrového pohovoru. Na závěr jsme si připomenuly cíl našich setkání a kroky, vedoucí k jeho splnění.
Při našich setkání jsem klientce Monice předávala odborné informace z pozice zkušenějšího průvodce a uplatňovala jsem mentoring.
Na první schůzce:
Při druhé schůzce:
Při třetí schůzce:
Na čtvrté schůzce:
Monika si nastavila systém procesu hledání práce. Pochopila význam profesionalizace svých písemných sebeprezentací (životopisu a motivačního dopisu – nutnost aktualizovat vzhledem k pozici, zaujmout, vyzdvihnout svoje klíčové kompetence směrem k pozici a zdůraznit svoji motivaci k firmě i k profesi).
Zároveň si Monika uvědomovala důležitost přípravy na celý proces hledání práce a začala pracovat na změně svého neverbálního i verbálního projevu. Zároveň se připravila – na přijímací pohovor a zdokonalila schopnost, umět prodat své dosavadní pracovní zkušenosti ze stáží a vyzdvihnout klíčové silné stránky, které má (pracovní i osobnostní).
Monika byla, během druhého měsíce našich sezení, pozvána na 4 pohovory z toho jedno výběrové řízení vyhrála a po ukončení studia ve Zlíně a přestěhování se do Prahy za přítelem nastoupila do zaměstnání – jednalo se o bankovní instituci, kam nastoupila jako HR junior. Naše spolupráce po nástup do firmy pokračovala, a to na téma „adaptace na firemní prostředí a příprava na možný profesní postup“.
Kazuistiku nám zaslal: Ing. Zdena Hendrychová