Paní Marii je 52 let. Má středoškolské vzdělání zakončené maturitou a pracuje jako účetní v nadnárodní společnosti SIEMENS již 12 let. Má slušný plat, dobré bezproblémové postavení ve firmě i rodinné (osobní) zázemí. Děti má již dospělé a žije s manželem v Praze. Je to paní velmi komunikativní, aktivní, dynamická se sklonem k přátelským vztahům a k činorodosti.
Paní Marie hned v úvodu našeho seznámení začala popisovat svoji současnou životní i profesní situaci (viz výše), ze které vyplývá, že v současné době se „cítí profesně vyhořelá“. Při bližším dialogu s paní Marií si Marie sama nadefinovala oblasti, se kterými by potřebovala pomoci, a to:
Paní Marie měla zájem cca o 2 - 3 sezení během následujících tří měsíců. Na konci našich sezení by ráda měla jasno v tom, jak nastartovat svůj další profesní život - zda zůstat ve stávající práci nebo si hledat novou práci, popř. jak a kde.
Na našem prvním setkání - po úvodní specifikaci její zakázky a definování oblastí, ve kterých by potřebovala nasměrovat, jsme si začaly povídat o jejím životě formou otevřených otázek a vyprávění příběhů ze života (narativní přístup). Kromě jejich klíčových životních okamžiků, na kterých si uvědomila, co vše již ve svém životě zvládla a díky kterým svým silným stránkám, jsem se zaměřila na to, co ji v minulosti bavilo, čím se zabývala a co dělá ve svém volném čase nyní. Na závěr našeho I. setkání jsem klientku požádala, aby si z našeho dialogu vytvořila „mapu životního prostoru – životní mapu“, do které si zaznamená všechny klíčové skutečnosti, o kterých jsme si doposud povídaly. Zároveň jsme do mapy zanesly její životní zájmy - hobby, kterým aktivitám se věnuje a proč a kterým se nevěnuje a proč. Na závěr našeho I. setkání si paní Marie odnášela písemný materiál - svoji životní mapu. V ní mj. uviděla, co vše se ji v životě již podařilo a díky kterým jejich osobnostním silným stránkám.
Na našem druhém setkání jsme se v úvodu na přání paní Marie opět vrátily k její mapě životního prostoru a shrnuly jsme 3 volnočasové aktivity, kterým by se ráda věnovala i nyní a dosud se jim nevěnuje. Poté jsme se zaměřily na budoucnost – začala jsem pracovat s kreativními technikami zaměřené na její představy o blízké budoucnosti metodou „co kdyby?“. Využila jsem kreativních kartiček a situační hry „9 životů kočky“, kdy si paní Marie sama zamyslela nad tím, co by dělala, čím by se zabývala, kdyby nebyla ničím a nikým omezována. Poté jsme její představy začaly společně upřesňovat a „přenášet“ do současné její situace – hledaly jsme, který z jejich „9 snů“ by se dal realizovat nyní a který ne a proč.
Paní Marie na konci našeho II. setkání odcházela trochu zmatečná, protože si při naší práci a dialogu sama uvědomovala, jakých možností se dosud ve svém v životě vzdala, a že se vlastně při své práci a své rodině vůbec nevěnovala svým 2 velkým koníčkům – zpívání a rukodělné práci (tvorbě hadrových panenek a jiných hraček z látky). Loučily jsme se s tím, že na naší poslední hodině se vrátíme do přítomnosti a budeme se věnovat tomu, proč ji vlastně nebaví současná práce.
Naše 3. a poslední setkání začalo velmi překvapivě – paní Marie sama přišla s tím, že ve své dosavadní práci zůstane. Sdělila mi, že o našem setkání velmi dlouze přemýšlela a poté i diskutovala se svými dcerami a manželem. Uvědomila si, že ve své dosavadní práce je spojená a její nespokojenost pramenila z toho, že po odchodu svých dcer z domova ji najednou zbývalo spoustu volného času, který nedokázala naplnit.
S paní Maruškou jsme v naší poslední hodině pracovali na tom, jak zlepšit svůj postoj ke své dosavadní práci a jak skloubit její zájmy s prací účetní. Maruška z našeho posledního setkání odcházela s tím, že bude kontaktovat svého vedoucí a promluví s ním o možnostech drobné úpravy v její pracovní náplni, tak aby se mohla aktivovat – učit něco nového i ve své dosavadní práci účetní, např. že by se ráda podílela na tom, aby mohla aktivněji zaučovat nové kolegy v práci, ráda by také lektorovala semináře z oblasti účetnictví, popř. by prezentovala výsledky jejich účetní skupiny na širších setkání týmu.
Tato sekce se týká tzv. „tvrdšího“ poradenství, které je postaveno na předávání informací. Může jít např. o informace o vhodných pracovních portálech, o situaci na trhu v daném regionu, informování o možnostech vzdělávání, rekvalifikace atp. Zde popisujete tu část, kde vystupujete více z pozice experta - mentora.
Vzhledem k definici problémy paní Marie (práce na soft skills) jsem při našich setkání paní Marii nepředávala žádné „hard“ informace.
Paní Marie během našich 3 kariérových sezení pozměnila svůj náhled na svoji současnou nespokojenost v práci a životní postoj ke své současné životní situaci. Zároveň si znovu uvědomila svoji profesní odbornost – hodnotu a ujasnila si profesní motivaci. To vše podpořilo její znovu nalezené sebevědomí při práci nad její „životní mapou“. Zároveň jsem ji ukázala cestu, jak si pomoci metody „životní mapa“ občas připomenout a analyzovat si svoji současnou životní situaci a jak vlastně pracovat „sama na sobě“.
Vhledem k definovaným cílům a osobnostnímu nastavení paní Marie jsme maximálně využívaly metodu dialogu, dále narativní přístup a kombinovaly jsme kreativní metody zaměřené na současnost x minulost x budoucnost.
Paní Maruška mě po několika měsících pozvala na svoji výstavku „hadrových panenek“, kterou uspořádala pro své nejbližší přátelé, kolegy z práce a sdělila mi, že se také zapojila do sborového zpěvu – komunity na Praze 13. Ve své práci je nyní maximálně spokojená – je zapojena do programu Siemens „pro odborníky 50+“ a zároveň ji umožnili uskutečnit vánoční a velikonoční výstavku svých výrobků na 2 firemních akcí Siemensu pro zaměstnance.
Kazuistiku nám zaslal: Ing. Zdena Hendrychová